Sabaton - Swedish Empire Live

Genre: Power Metal -

Jag har kastat en del skit på Sabaton i mina dagar. Tack och lov inte bokstavligen, för Joakim Brodén ser så läskig ut att han förmodligen hade slagit ihjäl mig. Men de har i mitt tycke blivit ganska trista och låtit alldeles för enformigt, efter att ha varit så starka tidigare i karriären. Deras senaste släpp är en dvd och cd vid namn Swedish Empire Live. Huvudnumret är spelningen på Woodstockfestivalen i Polen förra året. Köper man dvd:n får man också flera andra spelningar att gotta sig med. Bland annat en inspelad i Göteborg. Men det jag har fått höra är den femton låtar (plus introt) långa cd som spelades in på ovan nämnda Woodstockspelning. Vad jag har förstått har Panzer Battalion klippts bort, tråkigt nog, för att få plats med allt på en enda skiva.

Sabaton - Swedish Empire Live

Låtmaterialet är varierat, som tur är, för jag var inte alltför förtjust i Carolus Rex (freaky...). Bara tre av låtarna kommer därifrån och det råkar vara de jag gillar. Sabaton, ni behöver inte smöra för mig. Låtar som Ghost Division, The Art Of War, The Lion From The North, 40:1, Attero Dominatus och Primo Victoria har fått plats. Uprising är galet bra framförd och publiken älskar den. Föga konstigt av flera anledningar. Den största av dem är att den är så bra. Också ovan nämnda The Lion From The North är storslagen och grym. Jag hoppades att The Price Of A Mile skulle höja hela albumet till skyarna, för vanligtvis är jag väldigt förtjust i den, men live gick det ju sådär. Den låter helt enkelt konstig, och Brodéns röst är inte riktigt som jag är van vid. Solot funkar däremot, även om jag hade önskat mer tryck i det. Där fick jag för mitt gnäll. Jag gillar inte Midway så galet mycket heller, men den levereras med en hel massa energi, så det går an. Och så är den ju inte så lång.

Brodén ber ett par gånger publiken om hjälp, och jag är säker på att gehöret var ganska stort - vi snackar över en halv miljon pers som var där - men de hörs inte på inspelningen. De hörs tydligt mellan låtarna när de ropar Sabaton, men när det är dags för dem att få bidra med sina vackra sångstämmor försvinner de i produktionen. I övrigt inte mycket att klaga på där. Det är en grym konsert där bandet är på topp och visar vad de går för. Gitarrljudet är i vissa låtar lite konstigt och det känns som om basen tar över för mycket. Exempelvis i början, i Ghost Divison. Men i exempelvis Into The Fire har det rättat till sig och det är gott om tryck. De båda nya gitarristerna, Thobbe Englund och Chris Rörland, gör från början till slut bra ifrån sig och det blir en del sköna solon. Hade önskat mig fler, i och för sig. Om Swedish Empire Live är bandets sätt att välkomna de nya medlemmarna, så är det ett strålande sätt. Som slutsats kan vi säga att jag kan kasta hur mycket bildligt skit på Sabaton jag vill, men de blir inte sämre för det. Det är det som gör mig så arg.

Bäst: Uprising är brutal, men egentligen är hela albumet värt att rekommendera.

Sämst: Ett par spår funkar inte, men The Price Of A Mile är den största besvikelsen. Och så är det synd att Panzer Battalion togs bort, när det lika gärna kunde varit Metal Crüe.

Livevideo: Sabaton - Uprising